Καταγραφή Δεικτών Κινητικής και Σωματικής Ανάπτυξης στη Σχολική Φυσική Αγωγή: Πρόταση ενός Πακέτου Αποτύπωσης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση

Συγγραφείς

  • Απόστολος Ντάνης Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής

DOI:

https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2014.1428

Λέξεις-κλειδιά:

κινητική επάρκεια, ημερήσια φυσική δραστηριότητα, δείκτης μάζας σώματος, άλμα σε μήκος χωρίς φόρα, ευκαμψία ισχίων σε εδραία θέση, αποτύπωση φυσικής δραστηριότητας, διαγράμματα ανάπτυξης

Περίληψη

Οι κινητικές ικανότητες, η φυσική δραστηριότητα και η σωματική διάπλαση των μαθητών και μαθητριών χαρακτηρίζουν την κινητική και σωματική τους ανάπτυξη, η οποία είναι αποτέλεσμα αφ’ ενός της μυοσκελετικής ανάπτυξης και της διατροφής και αφ’ ετέρου της επίδρασης εξωγενών παραγόντων που διαμορφώνονται στο οικογενειακό, το κοινωνικο-πολιτισμικό περιβάλλον και το σχολείο. Η καθιέρωση δεικτών κινητικής και σωματικής ανάπτυξης για τον έλεγχο της φυσικής επάρκειας και της ισορροπημένης ανάπτυξης των μαθητών και μαθητριών συνδέεται άμεσα με τη σωματική και ψυχική τους υγεία και την πρόληψη χρόνιων νοσημάτων. Η αξιολόγηση αυτών των δεικτών είναι πρόσθετα μια εκπαιδευτική διαδικασία που συνδυάζεται με τη δημιουργία κινήτρων για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων σε κινητικές επιδόσεις και συμπεριφορές στη φυσική δραστηριότητα/ άσκηση και τις διατροφικές συνήθειες. Για την αξιολόγηση της κινητικής και σωματικής ανάπτυξης των μαθητών προτείνεται ένα εύχρηστο, έγκυρο και αξιόπιστο για τη σχολική πραγματικότητα πακέτο αποτύπωσης, το οποίο περιλαμβάνει δύο δείκτες για την κινητική επάρκεια (επίδοση στο άλμα σε μήκος χωρίς φόρα και στην ευκαμψία ισχίων σε εδραία θέση), ένα δείκτη για τη φυσική δραστηριότητα (μέσος χρόνος ημερήσιας φυσικής δραστηριότητας) και ένα δείκτη για τη σωματική διάπλαση (δείκτης μάζας σώματος). Η κινητική επάρκεια αξιολογείται βάση τιμών αναφοράς (5η, 15ηκαι 50ηεκατοστιαία κλίμακα) από εθνικές νόρμες, η φυσική δραστηριότητα βάση τιμών στόχου (συστάσεις για τη φυσική δραστηριότητα των παιδιών και εφήβων) και η σωματική διάπλαση βάση των διεθνών (IOTF) ορίων ΔΜΣ για την κατάταξη των παιδιών σε υπέρβαρα και παχύσαρκα. Στο πλαίσιο της εφαρμογής στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής απαιτούνται 3 διδακτικές ώρες, παρέχονται άμεσα αποτελέσματα και αξιολόγηση στους μαθητές και συμπληρώνονται τα διαγράμματα των δεικτών κινητικής και σωματικής ανάπτυξής τους. Αυτά τα διαγράμματα αποτελούν διαχρονικά και συνοδευτικά στοιχεία για κάθε μαθητή στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Η ένταξη του προτεινόμενου πακέτου στο πρόγραμμα σπουδών της Φυσικής Αγωγής και η εφαρμογή του στο μάθημα αναμένεται να συμβάλει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση γονέων και μαθητών, καθώς και στην αύξηση της φροντίδα τους για διακύμανση των δεικτών σε φυσιολογικά και «ευνοϊκά» όρια για την υγεία.

 

Λήψεις

Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2014-06-30

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Ντάνης Α. (2014). Καταγραφή Δεικτών Κινητικής και Σωματικής Ανάπτυξης στη Σχολική Φυσική Αγωγή: Πρόταση ενός Πακέτου Αποτύπωσης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 12(2), 156–169. https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2014.1428

Τεύχος

Ενότητα

Άρθρα