Η Επίδραση της Αυτοομιλίας στη Μάθηση του Σερβίς και στη Βελτίωση της Αυτοαποτελεσματικότητας σε Αθλήτριες της Πετοσφαίρισης
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2010.1354Λέξεις-κλειδιά:
αυτοομιλία, μάθηση, δεξιότητες, αυτό-αποτελεσματικότητα, πετοσφαίρισηΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει την επίδραση της αυτοομιλίας στη μάθηση της δεξιότητας του σερβίς και στην αυτό-αποτελεσματικότητα αθλητριών πετοσφαίρισης. Το δείγμα αποτέλεσαν 49 αθλήτριες της πετοσφαίρισης με μέσο όρο ηλικίας ΜΟ =13.6, (ΤΑ=0.86) και μέσο όρο προπονητικής εμπειρίας ΜΟ=2.11, (ΤΑ=0.68), οι οποίες διδάχθηκαν την τεχνική του σερβίς «από πάνω» (τένις περιστρεφόμενο). Το δείγμα χωρίστηκε τυχαία σε δυο ομάδες, μια πειραματική (Ν=24 αυτοομιλία για τεχνική ΟAΤ) και ομάδα ελέγχου (Ν=25 παραδοσιακή εξάσκηση ΟΕ). Οι αθλήτριες ακολούθησαν ένα πρόγραμμα εξάσκησης 4 εβδομάδων, με δυο προπονητικές μονάδες την εβδομάδα, διάρκειας 60΄ με στόχο (20’ σε κάθε προπονητική μονάδα) τη μάθηση της δεξιότητας του σερβίς Οι ασκούμενες της πειραματικής ομάδας πριν εκτελέσουν τη δεξιότητα χρησιμοποιούσαν αυτοομιλία τεχνικής, ενώ της ομάδας ελέγχου ελάμβαναν προφορική ανατροφοδότηση από τον προπονητή. Οι ασκούμενες αφού βιντεοσκοπήθηκαν, αξιολογήθηκαν στα 5 σημεία της δεξιότητας από έναν έμπειρο παρατηρητή, αφού εξετάσθηκε η εσωτερική του αξιοπιστία. Υπήρξαν τρεις περίοδοι μέτρησης, πριν, μετά και μια εβδομάδα μετά την παρέμβαση χωρίς εξάσκηση, για να διαπιστωθεί η μάθηση της δεξιότητας. Επίσης οι ασκούμενες συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο αυτο-αποτελεσματικότητας στην αρχή και στο τέλος της παρέμβασης. Τα αποτελέσματα έδειξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στη μάθηση της δεξιότητας και στη βελτίωση της αυτο-αποτελεσματικότητας μεταξύ των ομάδων. Συμπερασματικά, οι ασκούμενες της ομάδας της αυτοομιλίας τεχνικής έμαθαν τη δεξιότητα του σερβίς και βελτίωσαν την αυτοαποτελεσματικότητά τους. Προτείνεται οι προπονητές να χρησιμοποιούν την τεχνική της αυτοομιλίας για να ενισχύσουν τη μάθηση και την αυτο-αποτελεσματικότητα των αθλητών τους.