Ο Ρόλος των Χορευτικών Συλλόγων στη Μετεξέλιξη της Ελληνικής Μουσικοχορευτικής Παράδοσης: Το Παράδειγμα του « Συγκαθιστού» Χορού του Βελβεντού Κοζάνης
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2009.1298Λέξεις-κλειδιά:
χορευτικοί σύλλογοι, χορευτική παράσταση, εθνογραφική έρευνα, εθνογραφικό φιλμ, δομική μορφολογική ανάλυση, μετασχηματισμός του χορούΠερίληψη
Ο παραδοσιακός χορός ακολουθώντας τις αλλαγές, που υφίσταται η ελληνική κοινωνία από τη δεκαετία
του ’50 και μετά, αλλάζει τόσο στη μορφή όσο και στη λειτουργία. Οι αλλαγές αυτές άλλοτε θεωρούνται ως
δημιουργικό αποτέλεσμα της προσαρμογής του στα καινούργια δεδομένα της τοπικής κοινωνίας και άλλοτε
ως αποτέλεσμα της χρήσης του από τους χορευτικούς συλλόγους. Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η μελέτη
της μετεξέλιξης της ελληνικής μουσικοχορευτικής παράδοσης, κατά τα τελευταία πενήντα χρόνια, μέσα από
το παράδειγμα του «Συγκαθιστού» χορού στο Βελβεντό Κοζάνης. Για την πραγματοποίηση της έρευνας
χρησιμοποιήθηκαν αποσπάσματα από εθνογραφικά φιλμ καθώς και βιντεοσκοπημένες παραστάσεις του
Λυκείου Ελληνίδων Αθηνών και του Κέντρου Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ) Βελβεντού. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε επιτόπια εθνογραφική έρευνα. Για την ανάλυση των δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων πραγματοποιήθηκε σύγκριση της χορευτικής μορφής του «Συγκαθιστού» χορού σε τρεις χρονικές περιόδους (1960, 1980, 1998 και 2000), μέσω της συγκριτικής και δομικό-μορφολογικής μεθόδου ανάλυσης. Από την ανάλυση και σύγκριση των δεδομένων διαπιστώνονται σημαντικές αλλαγές, τόσο στη σκηνική παρουσίαση του χορού, όσο και στη λειτουργία του στην τοπική κοινωνία σήμερα.