Πιλοτική Εφαρμογή και Αξιοπιστία του Αναθεωρημένου και Συντομογραφημμένου Παιδικού Ερωτηματολογίου Προσωπικότητας του Eysenck (ΠΕΠΕΣ-A) σε Προέφηβους Μαθητές
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2007.1185Λέξεις-κλειδιά:
ΠΕΠΕΣ-Α, αξιοπιστία, μαθητές, Δημοτικό, χαρακτηριστικά προσωπικότηταςΠερίληψη
Η παρούσα μελέτη σχεδιάστηκε ώστε να γίνει μια πρώτη πιλοτική εφαρμογή της παιδικής έκδοσης του ερωτηματολογίου του Eysenck, για να εξερευνηθεί η αξιοπιστία του κατά τη μεταφορά του στην ελληνική. Επιπλέον διερευνήθηκαν τυχόν διαφορές των δύο φύλων στα ψυχομετρικά χαρακτηριστικά που μετρά η κλίμακα. Στην έρευνα μετείχαν 553 παιδιά (289 αγόρια, 264 κορίτσια) Ε’ και ΣΤ’ τάξεων Δημοτικού σχολείου, τα οποία συμπλήρωσαν το Αναθεωρημένου και Συντομογραφημμένο Παιδικό Ερωτηματολόγιο Προσωπικότητας του Eysenck (ΠΕΠΕΣ-A) που μετρά εξωστρέφεια, νεύρωση, ψυχωτισμό και τάση ψεύδους. Το ερωτηματολόγιο μεταφράστηκε στα ελληνικά και αντίστροφα από καθηγήτριες με πολυετή πείρα και γνώση του πολιτισμού των δύο λαών. Οι συντελεστές Cronbach α και ICC για κάθε υποκλίμακα ήταν ικανοποιητικοί έως πολύ καλοί. Η εσωτερική συνοχή της κάθε υποκλίμακας που εξετάστηκε με την ανάλυση κατά ερώτηση φανέρωσε συσχετίσεις καλές έως υψηλές σε επίπεδο σημαντικότητας p<.05 ή p<.01. Από την ανάλυση Manova διαπιστώθηκε ότι τα αγόρια ήταν πιο ψυχωτικά, αλλά λιγότερο νευρωτικά σε σχέση με τα κορίτσια.
Εφόσον ανάλογη προσπάθεια δεν έχει πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα και ελάχιστες έρευνες έχουν γίνει στα
ψυχομετρικά χαρακτηριστικά Ελλήνων προ-εφήβων, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, μπορεί να γίνει
αναφορά στα χαρακτηριστικά προσωπικότητας μαθητών Δημοτικού και συγκρίσεις των χαρακτηριστικών τους. Μελλοντικές έρευνες με πιλοτικές εφαρμογές και άλλων ξένων ερωτηματολογίων στην Ελλάδα είναι χρήσιμες, για να διερευνηθούν τυχόν διαφορετικά χαρακτηριστικά που υπάρχουν μεταξύ των δύο φύλων.