Ανάπτυξη της Κινητικής Ευχέρειας - Ευελιξίας και Πρωτοτυπίας Μέσω της ∆ηµιουργικής Κίνησης στo Νηπιαγωγείο
DOI:
https://doi.org/10.26253/heal.uth.ojs.ispe.2003.1015Λέξεις-κλειδιά:
δηµιουργικότητα, κινητική δηµιουργικότητα, ευχέρεια, ευελιξία, πρωτοτυπία, προσχολική ηλικία, νηπιαγωγείοΠερίληψη
Ο σκοπός της εργασίας είναι η αξιολόγηση της δηµιουργικότητας και της δηµιουργικής κίνησης των παιδιών προσχολικής ηλικίας ως προς τις παραµέτρους της κινητικής ευελιξίας, ευχέρειας και πρωτοτυπίας. Για την αξιολόγηση των παραµέτρων αυτών χρησιµοποιήθηκε το Divergent movement ability test (Cleland & Gallahue, 1993). Το δείγµα της έρευνας αποτέλεσαν 73 παιδιά (38 κορίτσια και 35 αγόρια). Η σύγκριση έγινε µεταξύ των παιδιών προσχολικής ηλικίας που προέρχονταν από χωριό της επαρχίας, την αστική πόλη και παιδιών γυµναστηρίου αστικής πόλης, που συµµετείχαν σε οργανωµένες εξωσχολικές κινητικές δραστηριότητες. Τα αποτελέσµατα της έρευνας έδειξαν ότι, οι στατιστικά σηµαντικές διαφορές οι οποίες διαπιστώθηκαν ως προς την κινητική ευελιξία, ευχέρεια και πρωτοτυπία, σύµφωνα µε τον τρόπο εκτέλεσης των δεξιοτήτων και των χειρισµών, αφορούσαν µόνο την οµάδα η οποία συµµετείχε σε οργανωµένες εξωσχολικές δραστηριότητες στο γυµναστήριο. ∆εν εµφανίστηκαν στατιστικά σηµαντικές διαφορές ως προς το φύλο, ώστε να δηµιουργήσουν διαφορετικούς βαθµούς προσέγγισης όσον αφορά την κινητική ευελιξία, ευχέρεια και πρωτοτυπία. Φαίνεται ότι η δηµιουργική κίνηση λειτουργεί ως αφετηρία ανάπτυξης της δηµιουργικής συµπεριφοράς των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Αυτό έχει ως σκοπό τη µαθησιακή ενεργοποίηση τους, µε αποτέλεσµα να γίνουν πιο δηµιουργικά, εκφραστικά και επινοητικά. Κρίνεται αναγκαία η εφαρµογή µεθόδων διδασκαλίας που να αναπτύσσουν τη δηµιουργική σκέψη ώστε να αποτελέσουν αναπόσπαστο κοµµάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας στο νηπιαγωγείο.